DICAS PARA UMAS FÉRIAS COM MENOS DESPERDÍCIO
PORTUGUESE VERSION
Uma montanha russa, repleta de altos (AKA pequeninas vitórias) e baixos (AKA inúmeras pequenas frustrações). É esta a melhor forma de descrever a minha experiência em viagem enquanto novata no Desperdício Zero, ao longo dos 3 últimos destinos pelos quais passei, ora em férias de família na praia e na cidade, ora numa outra experiência de cidade só com adultos.Desperta, envolvida com esta causa, foi interessante, frustrante, inspirador, ir tentando implementa-la, respeita-la, levantar os braços, desistir, voltar a tentar, a cada momento destas minhas viagens.
Sim, eu sei, com tantos quilómetros percorridos, a minha pegada ecológica já era :-|. Mas é o que é, e esta pegada vai continuar a ser… A cada viagem, a cada destino, a cada lugar novo que tenho o prazer de conhecer, a minha alma fica mais cheia, e sinto-me, torno-me melhor, mais completa e realizada. E a minha jornada pelo zerowaste terá de encontrar o seu equilíbrio de outras formas.
De volta às viagens, das várias vezes que meti o pé na argola e das outras tantas em que consegui prevenir o desperdício, resultam algumas dicas que lhe podem servir-lhe de guia para, nas suas próximas férias, produzir menos lixo:
ANTES DE IR:
Prepare o seu kit de viagem tendo como referência as amenities de hotel e replique-as em formato sólido:
Sabonete vs Gel de Banho
Shampoo sólido vs líquido
Pasta dos dentes em frasco de vidro ou sólida vs em embalagem plástica. Encontra aqui;
Escova de dentes de bambu vs plástica. Encontra aqui;
Creme de corpo e cara natural vs de supermercado. Encontra aqui.
Óleo de coco para amaciar o cabelo e desmaquilhar a cara. Encontra em qualquer supermercado, mas aconselho-o a procurar promoções e comprar um puro, não refinado.
Cotonetes biodegradáveis ou, melhor ainda, um limpa-ouvidos que encontra em algumas farmácias e reutilizável (e lavável) vezes sem conta.
Desmaquilhantes reutilizáveis vs descartáveis. Encontra aqui.
Copo Menstrual ou pensos reutilizáveis. Encontra aqui.
Protector solar sem químicos. Este foi o único produto em que, pessoalmente, optei por comprar produtos em embalagem de plástico, já que os riscos envolvidos são demasiado altos. Encontra aqui.
Algumas dicas enquanto faz a mala:
Se for com crianças, e estas ainda não estiverem adaptadas a shampoos 100% naturais (é o caso das minhas), sugiro o da Lush. Não são produtos naturais, lavam mesmo bem e pelo menos poupa a embalagem plástica.
A maior parte dos protetores solares a que nos habituamos são químicos têm por base um ingrediente, Oxibenzona, altamente nocivo para os Oceanos e para a vida marinha. Procure protetores naturais.
Coloquei os items sólidos em recipientes da Lush, metálicos, leves e, como tal, práticos para viagem. Se tiver frascos ou taparueres pequenos (sim, de plástico), acomode o sabonete, pasta dos dentes etc, de modo a não criar peso desnecessário. Melhor ainda, pode embrulhar estes produtos em papel aderente de cera de abelha (Bee’s wrap).
Pode usar um pano antigo para fazer uma bolsinha para a escova de dentes.
Basta uma quantidade mesmo muito pequena de sabonete, porque rende muitíssimo (e nós usamos 4 pessoas, durante 10 dias).
Creio que tem tudo o que precisa para resistir aqueles frasquinhos simpáticos que os hotéis disponibilizam e, caso vá de férias para uma casa ou apartamento, é também uma forma de evitar comprar mais uma unidade destes produtos, ainda por cima embalados em plástico.
Mas não se fique por aqui. Na sua viagem, seja na praia ou na cidade, em família, com amigos ou sozinho, vai encontrar uma série de situações semelhantes aquelas que vive no dia-a-dia e que pode prevenir:
Leve uma Garrafa de água Reutilizável, de preferência leve, sob pena de não lhe apetecer carrega-la na carteira ou mochila…
Uma ou duas palhinhas metálicas, caso tenha crianças. Encontra aqui.
Guardanapos de pano.
Set de talheres reutilizáveis para levar para a praia ou para qualquer sítio que só providencie descartáveis.
Saco de pano para andar na carteira. Se for passar férias numa casa/apartamento leve um saco resistente e os seus sacos reutilizáveis (não é isso que vai ocupar grande espaço na sua mala, pois não…?).
Bolsinhas de pano para transportar o almoço para a praia ou mesmo se pretender poupar a sua carteira e levar um snack/almoço para os seus passeios. Evita assim o uso de papel aderente.
Malas prontas, eis algumas dicas para cada um dos momentos das suas férias:
NA PARTIDA
AVIÃO
Não precisa de imprimir bilhetes, códigos de reserva etc. Pode levar toda essa informação no telemóvel.
Lembre-se de esvaziar a sua garrafa de água antes de passar na Alfândega/segurança, caso contrário não deixarão leva-la consigo para dentro da área da partida.
No caso de se encontrar num país com água potável, peça para encher a sua garrafa num café do aeroporto. Se explicar porquê, o mais provável é acederem ao seu pedido. E acredite, sabe bem explicar!
Tratando-se dum voo de pequena duração, o mais provável é a Companhia Aérea nem sequer oferecer comida. Use as bolsinhas de transporte de comida (que trouxe consigo, certo?) para acomodar umas sandes compradas no aeroporto para comer no avião (vão ser sempre mais saudáveis e baratas que a comida vendida a bordo!).
No caso de ser um voo de longa duração, considere levar também a comida consigo, já que o mais provável é quase todos os items virem embalados em plástico (a não ser que tenha a sorte de viajar em 1ª classe 😉).
Uma das coisas boas destes produtos sólidos é que não precisam de ir em saco transparente na segurança do aeroporto.
No caso da sua termus não ter chávena na tampa e não tiver consigo uma reutilizável, peça o seu café em chávena de papel.
CARRO
Caso vá de carro para o seu destino, leve uma marmita com o almoço e coma nos parques da auto-estrada ou da bomba de gasolina. Faço isto há já uns anos, muito antes de aderir ao desperdício zero. Evita filas desnecessárias, preços exorbitantes, comida gordurosa e sem grande qualidade, e lugares barulhentos. As minhas filhas gostam muito mais desta solução 😉
Se o seu destino final for um apartamento/casa, sugiro que leve consigo os mantimentos necessários para a cozinha, como azeite/óleo, arroz, açúcar, cápsulas de café biodegradáveis, detergente da louça, etc. Esta foi uma opção que também tomei há uns anos, evitando assim a compra de produtos adicionais no meu destino final. Mais saco menos saco no carro, poupa tempo no supermercado e ganha mais tempo na praia ou em passeio. Por exemplo, eu nas férias bebo Nescafé e o frasco deste ano vai ser o que sobrou do ano passado…
À CHEGADA
Bebo muita água. E viajar para países sem água potável e tentar não beber água engarrafada em plástico não é fácil, e sim, tornou-se, em alguns momentos, missão impossível. Mas fui encontrando alternativas.
E como tal, estas dicas são claramente baseadas nas minhas próprias falhas…:
Quando pedir uma bebida, peça de imediato sem palhinha.
Ao fazer check-in num hotel, pergunte se a água é potável. Se não for, explique ao hotel as suas razões de forma a procurar alternativas às garrafas de água de plástico, quanto mais não seja, garrafas de vidro. Dá trabalho? Dá. Soa estranho para quem ouve? Na maior parte dos casos, sim. Mas lembre-se, a razão está do seu lado e o seu objectivo é mesmo proteger o seu habitat!
Deixe claras as suas convicções. Cada vez que o faz, está a passar a mensagem. É mesmo por um mundo melhor.
DURANTE
Se tiver de se abastecer num supermercado, use a mesma regra que usaria em casa: opte por produtos em embalagens reutilizáveis.
Ao seguir a regra acima, e adquirir produtos em frascos de vidro, utilize-os para armazenar restos das suas refeições.
Evite o sol nas horas de mais calor e de maior perigo de exposição.
Opte por chapéus e roupa protectora para crianças.
Coma o mais possível em casa. Assim evita desperdício nas embalagens e na sua carteira.
Mas a melhor dica que lhe posso dar é mesmo que relaxe e disfrute. 😉
ENGLISH VERSION
TIPS FOR TRAVELING WITH LESS WASTE
A roller coaster, packed with highs (AKA tiny wins) and lows (AKA countless small frustrations). This is the best way to describe my traveling experience as a newcomer to ZeroWaste, along the last 3 destinations I went to, either on a family vacation on the beach and in the city, or in a city experience with adults only.
Awakened and involved, I experienced mixed emotions, frustration and inspiration as, throughout my travels, I tryed to implement, respect, raise my arms, give up, and in the end try again to go ahead with this cause.
Yes, I know, with so many kilometers traveled, my ecological footprint is huge already :-|. But it is what it is, and this footprint will continue to be ... Every trip, every destination, every new place that I have the pleasure to go to, impacts my soul, and I feel, I become better, more complete and accomplished. And my journey through zerowaste will have to find its balance in other ways.
Back to the trips, for all the times Ifailed and for the many times I was able to prevent waste, I’ve learned a few things so I’ve put together some tips that can help you produce less garbage throughout your next vacation:
BEFORE LEAVING:
Prepare your travel kit with reference to hotel amenities and replicate them in solid format:
Soap vs Bath Gel
Shampoo solid vs liquid
Toothpaste in glass or solid vial vial in plastic packaging. You can find it here;
Bamboo vs plastic toothbrush. You can find it here;
Body and face cream vs natural supermarket. You can find it here.
Coconut oil to soften hair and remove make up. You can find it in any supermarket, but I advise you to look for deals and buy a pure, unrefined one.
Biodegradable swabs or, better yet, a ear cleaner reusable (and washable) over and over again, that you can find in some pharmacies and.
Reusable vs disposable make-up removers. You can find them here.
Menstrual cup or reusable dressings. Find them here.
Sunscreen without chemicals. This was the only product in which I personally chose to buy products in plastic packaging, since the risks involved are too high. Find them here
SOME TIPS WHILE PACKING:
If you are travelling with children, and they are not yet adapted to 100% natural shampoos (that was the case with mine), I suggest Lush products. They are not natural, but they do wash even well and at least you’ll be avoiding the plastic packaging.
Most of the sunscreens we are accustomed to are chemicals based on an ingredient, Oxybenzone, which is highly harmful to the oceans and marine life. Look for natural protectors.
I placed the solid items in Lush containers, metallic, light and, therefore, practical for travel. If you have small jars or tupperwares (yes, plastic), accommodate the soap, toothpaste etc, so as not to create unnecessary weight. Better yet, you can wrap these products in Bee’s Wrap (a natural, reusable substitute to cling film, taht you can find here.).
You can use an old cloth to make a toothbrush bag.
A very small amount of soap is enough, because it yields a lot (and we were 4 people using it for 10 days).
I believe you have everything you need to withstand those friendly little bottles that hotels offer, and if you go on holiday to a house or apartment, it's also a way to avoid buying one more unit of these products, packed in plastic.
But do not stop here. On your trip, whether on the beach or in the city, with your family, with friends or alone, you will find several situations similar to those you live in daily life that can be prevented:
o Take a Reusable Water Bottle, preferably a light one, or you’ll find yourself not wanting to carry it in your wallet or backpack ...
o One or two metal straws if you have children. Find them here.
o Cloth napkins.
o A set of reusable cutlery to take to the beach or to any place that only only provides disposable ones.
o Cloth bag to walk in the bag. If you are spending are renting a holiday house / apartment take a sturdy bag and your reusable bags (this is not going to take up too much space in your luggage, is it?).
o Cloth bags to carry lunch to the beach or even if you want to save your wallet and take a snack / lunch for your walks in the city. It avoids the use of cling film.
Luggage ready, here are some tips for each of your vacation moments:
DEPARTURE
AIRPLANE
No need to print tickets, reservation codes etc. You can carry all this information on your phone.
Remember to empty your water bottle before going through Customs / Security, otherwise you will not be allowed to take it with you into the departure area.
One of the good things about solid personal hygiene products is that they do not need to go in transparent bag at airport security.
If you are in a country with drinking water, ask to refill your bottle in an airport cafe. If you explain why, the more likely you are to have your request accepted. And believe me, it feels good to explain!
In the case of a short flight, chances are the airline will not be offering any food. Use food bags (brought with you, right?) to accommodate sandwiches bought at the airport to eat on the plane (they will always be healthier and cheaper than the food sold on board!).
If it is a long-haul flight, consider bringing the food with you as well, since most likely most items will be packed in plastic (unless you are lucky enough to travel in 1st class 😉).
In case your reusable bottle has no cup in the lid and you do not have a reusable coffee cup, order your coffee in a cup of paper.
CAR
If you travel to your destination by car, take a lunchbox and eat at the motorway or gas station parks. I've been doing this for a few years, long before I embraced zero waste. Avoid unnecessary queues, exorbitant prices, greasy food with weak quality, and noisy places. My daughters like this solution much more 😉.
If your final destination is an apartment / house, I suggest taking with you the necessary supplies for the kitchen, such as oil, rice, sugar, biodegradable coffee capsules, dish detergent, etc. This was an option I also took a few years ago, thus avoiding the purchase of additional products at my final destination. One more bag in the car, will save time in the supermarket and give you more time at the beach. For example, I drink Nescafé on my vacation and this year's jar will be the leftovers from last year ...
UPON ARRIVAL
I drink a lot of water. And traveling to countries without drinking water and trying not to drink bottled water in plastic is not easy, and yes, it has become, at times, na impossible mission. But I've been finding alternatives. And as such, these tips are clearly based on my own shortcomings ...:
When ordering a drink, immediately order it without a straw.
When checking in at a hotel, ask if the water is drinkable. If it is not, explain to the hotel your reasons for looking for alternatives to plastic water bottles, such as glass bottles. Does it take time to do it? Yes. Does it sound strange to those who hear your request? In most cases, yes. But remember, You are right and your goal is to protect your habitat!
Make your convictions clear. Each time you do, you are passing on the message. It is for a better world.
DURING YOUR HOLIDAY
If you need to stock up at a grocery store, use the same rule you would use at home: opt for products in reusable or reciclable packaging.
When following the rule above, and purchasing products in glass jars, use them to store leftovers from your meals.
Eat at home as much as possible. This avoids waste in packaging and in your wallet.
But the best tip I can give you is to relax and enjoy 😉